
حامدرحیمی پنجکی(بخوان/ورزش)


حامدرحیمی پنجکی
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی موثر بر توسعه ورزش استان البرز کرج می باشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی است.رویکرد روش شناختی به موضوع کمی و روش پیمایش است. معلمان ورزش، کارشناسان ورزشی (دارای مدرک ورزشی)، پیشکسوتان ورزشی (با سابقه قهرمانی ملی و بین المللی) و روسای هیات های ورزشی استان سمنان به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شده اند. برای محاسبه حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شد که نمونه آماری ۲۱۲ نفر به دست آمد. با استفاده از ادبیات و پیشینه تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته آماده گردید. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و صحت و سقم سوالات، پرسشنامه در بین ۱۵ نفر از خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی (اساتید دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور و نیز دانشجویان مقطع دکترا) توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها برای خلاصه کردن و طبقه بندی داده های خام از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد بین عامل رسانه با توسعه ورزش قهرمای رابطه مثبت معناداری وجود داشته و این عامل بر توسعه ورزش قهرمانی در استان البرزکرج موثر است. بین عامل کیفیت زندگی با توسعه ورزش رابطه مثبت معناداری وجود داشته و این عامل بر توسعه ورزش قهرمانی
در استان البرز موثر است. بین عامل تاب آوری اجتماعی با توسعه ورزش رابطه مثبت معناداری وجود داشته و این عامل نیز بر توسعه ورزشدر استان البرز موثر است. با توجه به نتایج محدودیت های اجرایی و عدم همکاری برخی از نمونه های تحقیق و بی توجهی آنها نسبت به تکمیل پرسشنامه را میتوان ب عنوان سختی کار در نظر گرفت.

چکیده اختالالت یادگیری به عنوان چالشهای جد ی در فرآیند یادگیری و توسعه مهارتهای شناختی شناخته م یشوند و م یتوانند تاثیرات منفی عمیقی بر روی عملکرد تحصیلی و اجتماعی افراد داشته باشند. این اختالالت معموال بامشکالتی در پردازش اطالعات، تمرکز، حافظه و مهارتهای اجتماعی همراه هستند. درسالهای اخی رتحقیقات علم ی به بررسی نقش ورزش به عنوان ی ک ابزار موثر در بهبود مهارتها ی شناختی و کاهش عالئم اختالالت یادگیری پرداختهاند. شواهد نشان م یدهند که فعالیتهای ورزشی منظم م یتوانند به بهبود عملکردشناختی، افزای ش تمرکز، تقویت حافظه و بهبود تواناییها ی حل مسئله کمک کنند. ورزش نه تنها به بهبود وضعیت جسمانی کمک م یکند، بلکه تاثیرات مثبتی بر روی سالمت روان نیز دارد. فعالیتهای ورزشی م یتوانند به افزایش سطح مواد شیمیا یی مغزی مانند دوپام ین و سروتونین کمک کنند که نقش مهمی در بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی دارند. همچنین، ورزش م یتواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، که این عوامل نیز م یتوانند بر روی یادگ یری تاثیرگذار باشند . این مقاله به بررسی تاث یرات مثبت ورزش بر روی مهارتهای شناختی در افراد مبتال به اختالالت یادگیری م یپردازد و به بررسی مکانیزمهای ب یولوژ یکی و روانشناختی که این تاثیرات را ممکن م ی سازند،م یپردازد. همچنی ن، با ارائه مطالعات موردی و شواهد علمی، به اهمیت ادغام ورزش در برنامههای آموزشی ودرمانی برای افراد مبتال به اختالالت یادگیری پرداخته م یشود. در نهایت، این مقاله به ارائه پیشنهاداتی برای طراحی برنامهها ی ورزشی مناسب و موثر برای این افراد م یپردازد تا به بهبود کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی آن ها کمک کند. نتایج این تحقیق نشان م یدهند که فعالیتهای ورزشی منظم م یتوانند به عنوان یک مکمل موثر در درمان اختالالت یادگیری عمل کنند و به بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی افراد مبتال به این اختالالت کمک کنند. با توجه به این یافتهها، توجه به اهمیت ورزش در فرآیند یادگیری و رشد مهارتهای شناختی م یتواند به بهبودکیفیت زندگی افراد مبتال به اختالالت یادگیری کمک کند و به آنها این امکان را بدهد که به پتانسیل کامل خود دست یابند